Wednesday, January 27, 2010

Sindrom Carpal Tunnel ~




SINDROM Carpal Tunnel terjadi apabila saraf median pada pergelangan tangan tersepit. Ini disebabkan oleh terowong yang berada di bahagian tapak tangan sendi pergelangan tangan menjadi sempit. Terowong ini memberi laluan dan perlindungan kepada saraf median ke bahagian tangan dan sembilan tendon lain yang menggerakkan bahagian tangan. Tekanan pada saraf median ini akan menyebabkannya tidak berfungsi dengan normal serta menimbulkan rasa sakit dan kebas, seterusnya melemahkan bahagian tangan. Simptom Sindrom Carpal Tunnel bermula secara perlahan-lahan dengan rasa sakit pada bahagian pergelangan tangan yang boleh melarat ke bahagian tangan dan lengan.


Antara simptom-simptom yang biasanya terjadi adalah :-

a) Kebas - pada bahagian tangan dan jari-jari tangan terutamanya ibu jari, jari telunjuk, jari hantu dan jari manis tetapi tidak pula berlaku pada jari kecil. Rasa kebas ini akan menjadi lebih kuat terutamanya semasa memandu, semasa memegang objek seperti telefon atau surat khabar atau semasa bangun dari tidur. Kebanyakan pesakit akan menggoyangkan tangan mereka untuk mengurangkan simptom tersebut.

b) Kesakitan - yang terjadi pada sendi pergelangan tangan sehingga ke lengan atas, bahu atau ke tapak tangan dan jari, terutamanya selepas menggunakan tangan secara berterusan atau menggunkan tangan dengan kuat.

c) Rasa lemah - pada bahagian tangan dan boleh menyebabkan objek yang dipegang akan jatuh.


**Aku juga pernah mengalami gejala Sindrom Carpal Tunnel ni di bahagian tangan sebelah kanan setahun yang lepas. Sakit tu jadi lebih teruk bila bangun tidur, memang rasa kebas sangat-sangat laa. Lepas tu, masa aku kat kolej pernah sekali beg laptop yang aku pegang tetiba leh jatuh. Waaa masa tu aku tension giler2. Nak tulis nota yang lecturer aku bagi pun da takde daya dibuatnyer. Masa nak drive pun aku terpaksa guna satu tangan pegang stereng. Cewah! Satu tangan tu..Ekekeke..

**P/S : Jangan guna laptop lame2. Nanti tangan leh jadi krem. (^_~)



1 comments:

callinicustakai said...

Titanium Pipe - Home of the best tin
With an original shape, stainless steel construction you titanium flashlight can easily forge your own urban titanium metallic tin titanium fat bike or titanium belt buckle a fine powder, to make your own. Titanium pipe are made titanium stronger than steel in USA

Post a Comment