Monday, January 25, 2010

Ziarah dan Insaf ~


Pada 26 Jan 2010, aku sempat menziarahi salah seorang
kawan baik ku di Telipot, Kota Bharu baru-baru ni.
Takziah diucapkan buat Siti Nur Ruzanna Zahari sekeluarga, di atas kembalinya
bapa saudaranya yang disayangi ke rahmatullah malam Isnin lalu.
Semoga roh arwah ditempatkan bersama-sama orang yang
beriman dan semua amalannya diterima Allah SWT..
Ameen..

Ini bukan pengalamanku yang pertama menziarahi kematian.
Sudah banyak kali jugak la aku pergi. Dan semuanya membuatkan
aku berasa insaf serta merta. Aku tak nafikan rata-rata di
kalangan kita hanya berasa insaf apabila melihat perkara-perkara
sebegitu. Tapi esok tetap kembali kepada kehidupan asal yang sering bergelumang
dengan dosa dan maksiat.

Begitu juga aku. Aku pun tak lari dari melakukan salah dan silap.
Aku da tak nak kumpul dosa. Makin lama makin berat catatan di sebelah kiri aku.
Aku tak nak terima buku amalan aku di tangan kiri. Aku tak nak
dilabelkan sebagai salah seorang penghuni neraka jahanam.
Aku tak nak ditengking dan diseksa oleh Malaikat Munkar dan Nakir.
Aku tak nak berjalan di titian sirat dengan bermacam2 rupa.
Aku nak berjalan seperti kilat yang menyambar.
Tapi mampukah aku??!!

"Hanya aku saja yang mempu mengubahnya.."

0 comments:

Post a Comment